Portada / Opinió
 
opiniÓ
 
 
   
 
Un sentit evident
   
 
Per Imma Merino
   
 
La pregunta podria fer-se en relació amb qualsevol festival o mostra de cinema amb una programació específica o una intencionalitat definida, però hi ha una especial i potser sospitosa insistència a propòsit d'aquelles iniciatives destinades a exhibir pel·lícules realitzades per dones: Continuen tenint sentit?
   
 
En canvi, el seu sentit es fa evident i, posem per cas pròxim, ho demostra cada edició de la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona. Ho demostra a la manera de molts de festivals i mostres actuals que cobreixen tantes llacunes de l'exhibició comercial, tan sovint resistent a les propostes menys adotzenades i, al capdavall, "diferents". Però, a més, el cinema realitzat per dones arrossega una llarga invisibilitat. Per això, com a exemple significatiu, cada edició aporta l'oportunitat de descobrir un film de Dorothy Arzner, directora que va realitzar originals comèdies en el Hol·lywood clàssic dels anys 30 i 40.

Cal aquesta mostra per veure o reveure films de Chantal Akerman, gran cineasta dels nostres temps. També per haver tingut l'oportunitat de descobrir Naomi Kawase abans del seu recent reconeixement amb el premi del Jurat a Canes que potser durà a estrenar "El bosc de Mogari", bellíssim film sobre un procés de dol. .
   
 

Té sentit la mostra per saber del cine que, realitzat per dones, busca noves propostes estètiques mentre s'interroga sobre la identitat femenina i la seva representació A la vegada es fa necessària per redescobrir coses tan pròximes, però que poden haver-se fet malauradament tan desconegudes com els treballs documentals televisius que Mercè Vilaret va realitzar sobre el barri de La Mina als anys 80 o sobre l'escàpola Mercè Rodoreda

   
 
   
   
   
 
 
Més articles
   
 
. Les dones que llegim som perilloses, per Maria Dolors Viñas