11 de febrer. Dia Internacional de la Dona, la Nena i la Ciència

Jornada reivindicativa contra la bretxa de gènere a la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques. L’objectiu és aconseguir l’accés i la participació plena i equitativa en la ciència per a les dones i les nenes, tot aconseguint la igualtat de gènere i l’apoderament de les dones i les nenes. Es tracta d’un dia internacional establert per Nacions Unides.  António Guterres, Secretario General de la ONU: “Per estar a l’alçada dels desafiaments del segle XXI, necessitem aprofitar tot el nostre potencial. Aquest esforç exigeix desmuntar els estereotips de gènere. En aquest Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència, hem d’assumir el compromís d’acabar amb els desequilibris de gènere en aquesta disciplina.”
 

Segons l’ONU, la ciència i la igualtat de gènere són vitals per realitzar els objectius de Desenvolupament Sostenible en l’Agenda 2030 que s’ha marcat l’organització. En els darrers quinze anys la comunitat internacional ha fet un gran esforç per inspirar i promoure la participació de les dones i les nenes en la ciència, Desafortunadament, l’accés de les dones a desenvolupar carreres relacionades amb la ciència segueix tenint moltes barreres.

D’acord amb un estudi realitzat a 14 països, la probabilitat que les estudiants acabin una llicenciatura, un màster i un doctorat en alguna matèria relacionada amb la ciència és del 18%, 8% i 2%, respectivament. Mentre que la probabilitat pels estudiants masculins és del 37%, 18% i 6%.

La bretxa de gènere en els sectors de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (STEM), persisteix de fa anys arreu del món. Malgrat que la participació de les dones a les carreres de grau superior ha augmentat enormement, les dones encara es troben insuficientment representades en aquests camps.

En l’actualitat, menys del 30% de les investigadores d’arreu del món són dones. Segons dades de la UNESCO (entre 2014 i 2016), només un 30% de totes les estudiants escullen estudis superiors en les STEM i les matrícules d’estudiants femenines són especialment baixes en el camp de les TIC (tecnologies de la informació i les comunicacions).

Els prejudicis i estereotips de gènere es mantenen al llarg del temps i les nenes i dones continuen allunyades dels sectors relacionats amb les ciències.

Amb la finalitat d’aconseguir l’accés i la participació plena i equitativa en la ciència per a les dones i les nenes i per aconseguir la igualtat de gènere i l’empoderament de les dones i nenes, l’Assemblea General de les Nacions Unides decideix proclamar l’11 de febrer com el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència. (Resolució A/RES/70/212).


Informes i documents d’interès